Followers

Sunday, 5 June 2011

oN diet =(

sedang bdiet skang ni. bkn suke2 taw. TERPAKSA! utk lightweight women coxless four brat kne bwah 59. almak.. da kantoi brat lbey 59. mak kte sye mmg "brat tulang". jgn salah paham, bukan berat tulang yg pmalas ue. ni jisim tulang saya yg brat. hehe.. coach pun da nek pening dok pkir cmne x trun2 brat nyer ni. sori abang majai(coach rowing team kl)! mcm2 cara dah wat. berat dosa kut =)

                                                        women coxless 4

bcinta btul nak trun kn brat ni. mkan kompem2 la kene catu. pressure beb.. membe laen ssdap mkn. saje je mlm2 wat megi. harum semerbak bilik ku ni. hai badan bg la kerjasama kat sya. xmoh ar men cak2. ari 2 da elok2 trun 59, xsmpai seari nek blik 2 KILO! mnanges jogging..tarik ergo machine 30 mnit..wat tali skipping 1000 seari. tingkyu kat suhairi sebab kasi pinjam tali skipping..dye da trun 8 kilo. ish..xleh jadi ni. sya pun nak gak! 

takut nak bdiet ni sbnar nyer. owg kate lau tsilap diet power leh mnurun. arap2 x la tjadi pd sya. gem sukma mgu dpan da stat. lau brat tlebih leh disqualified 1 team! sdey laaaaaaaaa............

Friday, 3 June 2011

HUKUM WAJIB bayar hutang pinjaman PTPTN !!!

BEBERAPA hari lalu media melaporkan mengenai usaha Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) memburu hampir 100,000 peminjam yang gagal membayar balik pinjaman mereka berjumlah RM1.9 bilion sejak 1997. Biarpun beberapa kali notis amaran dikirim kepada mereka, namun sehingga kini masih belum menerima maklum balas daripada peminjam liat terbabit.

Sepatutnya peminjam bersikap lebih positif, berterima kasih kepada PTPTN menyediakan dana besar untuk membiayai pengajian masing-masing. Usah jadi kacang lupakan kulit, sebaliknya hargailah inisiatif yang disediakan kerajaan dengan membuat pembayaran balik selepas tamat pengajian dan mempunyai kerjaya.
 
Sejak zaman baginda Rasulullah SAW lagi, amalan berhutang sudah pun berlaku seperti kisah Nabi Muhammad SAW yang berhutang seekor unta. Kemudian baginda membayar hutang untanya tadi dengan unta yang lebih besar dan lebih baik daripadanya.

Sabda Rasulullah SAW bermaksud: 
      “Sebaik-baik kamu, ialah orang yang melebihkan hutang dan memperelokkan pembalasan hutangnya    
       (menambah daripada apa yang diambil).”

Kini, berhutang sudah menjadi ‘trend’ dalam kehidupan masyarakat. Untuk memiliki kenderaan, perabot rumah dan apa saja keperluan hidup dengan cepat, maka tidak dapat tidak seseorang itu perlu berhutang.

Tetapi malangnya, ramai pula yang hanya tahu berhutang, tetapi tidak pula berusaha melangsaikan pembayaran hutang mengikut perjanjian dibuat. Adakalanya orang membuat jaminan terpaksa memikul beban kerana kedegilan si berhutang.


HUTANG???
Hutang dalam bahasa Arab bermaksud al-Qardhu atau potongan. Dari segi bahasa membawa maksud potongan sebahagian harta dan diberi kepada seseorang yang memerlukan.

Islam sebagai agama yang syumul dalam segala aspek menggariskan beberapa persoalan mengenai hukum berhutang, ganjaran pemberi hutang serta kaedah membuat bayaran balik sesuatu hutang yang dibuat.
Rasulullah SAW mengingatkan kita semua orang yang berharta asyik menangguhkan pembayaran hutang yang sudah dibuat termasuk dalam perbuatan zalim.


HUKUM BERHUTANG 
Pada dasarnya, Islam tidak menggalakkan umatnya berhutang. Perkara ini dijelaskan dalam hadis daripada Uqbah Amir yang bermaksud: 
“Jangan kalian membuat takut jiwa selepas ketenangannya. Mereka berkata: Apa itu wahai Rasulullah? Beliau bersabda: “Hutang.”

 

GANJARAN PEMBERI HUTANG
Dalam Islam hutang dan sedekah mempunyai pertautan yang amat rapat dan dijelaskan dalam hadis yang bermaksud: 

“Hutang dari segi pahala, lebih dua pahalanya daripada pahala sedekah”. (Hadis Hasan).

Dalam kisah perjalanan Rasulullah SAW bersama malaikat Jibril pada malam Israk Mikraj, tergantung di salah sebuah pintu syurga kata-kata bermaksud:

“Sedekah bersamaan 10 kali ganda dan hutang bersamaan 18 kali ganda”.

Lalu baginda bertanya kepada Jibril: “Mengapa demikian? Jawab Jibril: “Sedekah diberikan kepada seseorang, semua atau sebahagiannya. Sementara hutang, orang tidak akan meminta berhutang kalau tidak kerana sebab mendesak.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

“Allah akan menolong hamba-Nya selama hamba itu suka menolong saudaranya”. (Riwayat Muslim).

Pun begitu, memberi hutang boleh bertukar menjadi wajib apabila bertujuan memenuhi keperluan yang begitu mendesak, seperti membantu orang yang sangat memerlukan, menghadapi musibah atau apa jua bencana alam dan golongan manusia yang termasuk dalam golongan kurang upaya.

Ini bersesuaian dengan kehendak Allah seperti tercatat dalam surah al-Maidah ayat 2 yang bermaksud: “Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan kamu tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pencerobohan. Dan bertakwa kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat seksa-Nya”.


berita harian : wajib bayar hutang pinjaman PTPTN (Wan Marzuki Wan Ramli)

moral of de story : 
    wahai rakan-rakan ku (untuk budak-budak JPA atau sewaktu dengan nyer takyah baca! hehe ), kalau kowang dah habis belajar nanti dan insyaallah mendapat kerjaya jangan la lupa bayar PTPTN ea.. tak berkat woo..n macam dalam artikel atas cakap ianya termasuk dalam perbuatan zalim. bila time nak buat pinjaman dulu..amboi 'lautan api sanggup di renangi'. sekarang nak lepas tangan pulak. ingat ramai lagi adik-adik selepas kita yang nak sambung belajar lagi. jangan la sampai kerajaan menarik balik kemudahan yang disediakan tu. 

    haa..dan yang dah dappt pinjaman atau pun mana-mana biasiswa guna kan lah duit ue ke arah kebenaran. (skema nyer ayat) nak shoping boleh tapi berfikir la dengan waras. jgn smpai duit dah habis tapi sem tak habis-habis! 

 


 

Thursday, 2 June 2011

Karnival Sukan Air 2011


 karnival sukan air??? apa tu? haaaaaa.... rugi pada sapa2 yang tlepas karnival ni. utk pengetahuan kowg, karnival ni mrupakan salah satu program yg telah dianjurkan dlm HIMPUNAN SEJUTA BELIA kat putrajaya yg blangsung pada 27-29 mei. pd sape yg tak pergi aduh..tlepas sudah. tunggu taun depan la ye =) hehe..mcm2 woo aktiviti dan pertandingan yg ada. adiah pun leh di katakan lumayan. mmg lumayan pun!

ade ptandingan kayak, dragon boat, rowing machine, perahu panjang, ski air, wakeboard... eh..macam2 la. tak reti den nak myebut nyer. alex yoong pun ade. mase mule2 dengar mc sbut name alex yoong ingat kan alex yoong anak ah fong. rupe2 nyer alex yoong formula one ue. sejak bile dye mnukar career tak tau la plak. hehe..




 
     dragon boat


                                                                        kayak


                                                                 rowing machine


tahniah la pada sape2 yg menang especially kat "dak2 UTM" n "kembar 8 adik2 SAS". hebat la kowg. tp pada sape yg tak bnasib baek, lek luuuuuuu... taun depan ade lagi. kte try age ea. huhu.. yg membuatkan saya bangga adalah smngat pasukan yg di tunjukkan dlm team ni. tbaek wok! siyes besh. saya bersykur dpt mrase nikmat spanjang bersama team rowing. i luv u all. mmg big happy famili la.

                                                   tyme susah same2 kita harungi


                                                         bahagia nyer anept!


                                            sume kite sapu. cayalahhhhhhh.....



pantang nmpak cmera. ush..masing2 laju. tp bkn sekadar gmbar hiasan je taw. kat lua gmbar pun mmg ktorg cmni. hepiiiiii.... 


  mmg sempoi. korg pernah ke mkn cmni?? atas daun pisang je beb. kat tepi simpang plak 2. share ntah berapa org pn xtau la. orang yg tak lapa pun leh lapa bile tgok ktorg mkn cmni. haa..rase lapa x?? hehhe


 dlm fmili ni 'no gaduh2' ye. hehhe.. acting je ni. lau adik salah abg akak tgur. lau abg akak salah adik2 leh tgur. tak men ar gado2 ni. buang karen je. kami kan budak baek.


  yeahhhh...lompat! huhu.. cantik x?? mkaseh pd nor afifah borhan yg snap gmbar ni. ahir kate di sini saya seru pada sume dak2 utm yg lum join rowing, joinlah! mcm2 faedah yg anda akn perolehi. bdan sihat, otak cergas, mase kowg yg mmg slalu free kat hostel ue leh terisi. dpt kwn2 yg mmg besh, sempoi lagi menyempoikan. elaun pn ad taw. haaa...pe tunggu lagi join jom!
po

jom tengok-tengok!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...