Followers

Tuesday, 23 July 2013

walaupun hanya satu huruf...


Bismillahirrahmanirrahim…

Alhamdulillah..sudah hampir separuh perjalanan kita di bulan Ramadhan. Tanya lah diri kita, sudah banyak mana amalan yang kita sudah lakukan? Lebih baik dari tahun lepas atau masih di takuk lama? Sedar diri ini tidak layak untuk memperkatakan tentang hal ini. Tapi itulah tanggungjawab kita untuk saling ingat mengingati.

“Barangsiapa membaca satu huruf Al-Qur’an, dia akan meperoleh satu kebaikan. Dan kebaikan itu akan dibalas sepuluh kali lipat. Aku tidak mengatakan Alif Lam Mim itu 1 huruf tapi Alif 1 huruf, Lam 1 huruf dan Mim 1 huruf.”

(Hadits At-Tirmidzi)

Kalau tidak mampu untuk membaca sehelai ayat suciNya, cukup sekadar sepotong ayat. Jika masih tidak mempunyai ruang dan waktu untuk itu, cukuplah hanya satu huruf. Kita tetap akan dibalas dengan kebaikan walaupun hanya satu huruf sahaja. Masyaallah…


Penuhilah ruang yang ada untuk beramal ibadah kepadaNya. Semoga ibadah yang kita lakukan sepanjang bulan mulia ini diterimaNya hendaknya.


p/s: peringatan untuk diri sendiri dan para sahabat...

14 comments:

  1. thanks Mila dengan peringatan tersebut...
    dah nak abis ramadhan yer, sekejap je rasanya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. same2 mama..huhu..teguran lebih utk diri sendiri ni..pemalas sangat mila ni..hehe..

      hmm..tulah..pejam celik pejam celik da nak habis ramadhan da..huhu..semoga kita dipertumakan lagi dengan ramadhan yang berikutnya..aminn..huhu

      Delete
  2. Replies
    1. hehe..tak dapat dwet raya dah..da besar..sob3

      Delete
  3. xkenal rugi..xbca lagi rugi =) he3 pkgsian yg menarik..bca, faham dan amal..in.shaa.Allah kita jd manusia yg berguna di sisi Allah

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaallah fais..huhu..tq sudi baca :)

      Delete
  4. dengar owg mengaji ayat suci2 pun dapat pahala ..inikn pula membacanya..Allah itu maha pengasihkan mila..=)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul kak zara :) mila je yg tak kasih dengan Dia..selalu lupe kn Dia..huhu

      Delete
    2. InsyaALLAH..Pelan2kn mila..kita niat nk buat kebaikn pun dah dpt ganjarannya..=)

      Delete
    3. iye..kite baru niat pun dah dapat ganjaran..Allah itu mmg maha pengasih..tq kak zara :)

      Delete
  5. yup , betul tu...peringatan untuk kita semua :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaallah..sama2 lah kte berusaha..huhu..

      Delete
  6. Bayangkan kalau kita cuma baca sepotong ayat Al-Quran, dah berapa banyak pahala kita dapat tu. Belum baca satu surah lagi. Subhanallah~ ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. subhanaallah..dah cukup banyak dah..Allah maha pengasih =D

      Delete

po

jom tengok-tengok!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...